Ingezonden mededeling

Dialog

Zo overleeft je organisatie de krappe arbeidsmarkt

De krapte op de arbeidsmarkt is enorm: tegenover 133 vacatures staan 100 werkzoekenden. Dat is ongekend. Natuurlijk, je kunt je richten op het aantrekken van nieuwe mensen, maar of dat lukt? Een andere aanpak lijkt kansrijker. Wat dacht je van keihard je best doen om de mensen die al aan boord zijn, binnen te houden? Dat wil zeggen: hun werkgeluk en betrokkenheid vergroten. Onderzoek van Gallup toont namelijk aan dat wereldwijd slechts 15% van de medewerkers zich betrokken voelt bij de organisatie. Daar is dus winst te behalen, maar dan moet je wel weten hoe medewerkers hun werk nu ervaren en wat ze graag anders zien. In deze blog lees je hoe je daarachter komt. Geen tijd te verliezen. Let’s go.

Van jaarlijks MTO naar meerdere korte enquêtes

Om de betrokkenheid van je medewerkers te kunnen verhogen, moet je eerst weten hoe ze hun werk nu ervaren. Om daarachter te komen, kan je een medewerkers tevredenheids onderzoek (MTO) inzetten. Realiseer je dan wel dat één keer per jaar een MTO doen niet genoeg is. Betrokkenheid kan nu eenmaal omslaan. Veel beter kan je je medewerkers meerdere keren per jaar vragen hoe het met ze gaat. Korte enquêtes met maximaal 10 vragen, daar heb je wat aan. Die zijn natuurlijk anoniem, maar met opvallende scores kan je wel degelijk wat doen. Je moet wel als je bedenkt dat niet-betrokken medewerkers leiden tot lagere winstgevendheid, productiviteit en klanttevredenheid. En soms tot meer verloop. Maak de uitkomst van enquêtes bespreekbaar tijdens gesprekken die je toch al had ingepland, zoals teamsessie en bila’s.

Bespreek de opvallendste resultaten tijdens “het goede gesprek”

De uitslag van de enquêtes is natuurlijk anoniem, maar waarschijnlijk zijn er antwoorden die opvallen, zowel positief als negatief. Zeker met de negatieve resultaten moet je iets, zonder dat je het persoonlijk maakt. Het goede gesprek tussen medewerker en leidinggevende is dan een uitstekend middel. Daarin kan je met de juiste vragen ingaan op de resultaten.

Waarschijnlijk hebben de meeste leidinggevenden in jouw organisatie wel teamsessies of bila’s ingepland met hun medewerkers. Vaak wordt daarin echter de agenda bepaald door ‘de waan van de dag’. Denk je dat dit leidt tot meer motivatie, betrokkenheid en tevredenheid…? Helaas niet. De oplossing is dan ook om die gesprekken zo in te steken dat ze daar wel aan bijdragen. Maar hoe pak je dat aan?

Met de juiste vragen zicht op wat er speelt

Een goed gesprek wordt grotendeels bepaald door het stellen van de juiste vragen. Het liefst laat je medewerkers hier vooraf alvast over nadenken, dus stuur de vragen van te voren op. Stel ook wat vragen die te maken hebben met de uitslag van de meest recente enquete. Dan kan je daar op inzoomen.

Dit zijn vragen die je medewerkers (vooraf) kunt stellen:

• Waar ben je het meest trots op?


• Waarvan heb je het meest geleerd?


• Wat wil je de komende periode leren?


• Wat gaf jou energie en wat kostte je energie de afgelopen tijd?


• Waarbij heb je hulp nodig?

Je merkt dan dat de gesprekken direct inspirerender en zinvoller worden. En nog belangrijker: dat je medewerkers met een grote smile de deur uitlopen. Of niet natuurlijk… Maar dan weet je als leidinggevende wel waar dat door komt.

Doe echt iets met feedback, want dan overleef je de krapte

Nog even in het kort: Een jaarlijks MTO is niet genoeg. Peil de betrokkenheid van je medewerkers liever een paar keer per jaar met een korte, anonieme enquete. Het goede gesprek helpt je vervolgens om te polsen wat er speelt bij individuele medewerkers. Je komt er dankzij de juiste vragen achter wat al goed gaat of beter kan.
 
En dan ga je als leidinggevende aan de slag met de suggesties. Je stopt die dus niet weg in een donkere la. Dan zal je zien dat het stap voor stap de goede kant opgaat met de betrokkenheid van je medewerkers. Opstappen is dan niet meer aan de orde. Een stapje extra zetten wel.
Benieuwd hoe je de betrokkenheid in je eigen organisatie effectief verhoogt? Schrijf je dan in voor het gratis webinar “Van klassiek MTO naar sturen op engagement”.

Over Dialog

Deel deze pagina: